In deze blog zal ik elke keer aandacht geven aan belangrijke, interessante en/of leuke zaken die spelen in de wereld van het toezicht houden op digitaal en IT. Bijna elk bedrijf heeft hiermee te maken en als RvC is dit een vakgebied waar je eerder meer dan minder aandacht aan zou moeten willen geven.
Stel je eens voor: je bent commissaris bij een groot taxi bedrijf en plotseling is daar Uber. Heb je plotseling keiharde concurrentie uit onverwachte hoek.
Arnoud Klerkx
Of werk je als commissaris bij een grote hotelketen en wordt je geconfronteerd met een bedrijf als Expedia en Booking.com waardoor je moet betalen om bij klanten te komen. Of nog erger, je was commissaris van de Freerecordshop en zat je af te vragen of MP3 en later Spotify een issue zouden worden. En voordat je het wist, was het over en uit.
Uber, Booking.com en Spotify zijn allemaal voorbeelden van Killer Apps. Killer apps is de term die wordt gebruikt voor start ups die een industrie volledig op z’n kop kunnen zetten, business modellen kunnen wijzigen en zelfs voor faillissement kunnen zorgen. Deze killer apps beginnen heel klein, richten zich op een specifiek onderdeelin een markt en beginnen dan hard te groeien. Vaak is de kwaliteit nog vrij matig en daarom worden ze regelmatig weggezet als onbeduidend en niet relevant. En daar gaat het dan ook mis. Want soms blijven ze niet klein en irrelevant.
Als commissaris is het daarom alleen al interessant om eens aan de directie te vragen ‘wat is eigenlijk onze KillerApp?’. Welke startup zit er in onze industrie die, als het toch een succes mocht worden, voor grote uitdagingen kan zorgen? Overigens, een KillerApp is allang niet meer die ene startup, maar kan ook komen van de Big five: Facebook, Apple, Amazon, Microsoft en Google. Je zal maar commissaris zijn bij een supermarkt en Amazon kondigt aan deze markt te willen gaan betreden.
‘Wat is onze KillerApp’ is een vraag die op z’n minst de directie aan het denken zou moeten zetten. En in mijn ervaring blijft het ook niet bij die ene keer. Voor sommige bedrijven is deze vraag zo relevant, dat ze hem elke RvC vergadering zouden moeten stellen. Wanneer ga jij deze vraag stellen?
Arnoud Klerkx is Chief Digital Officer en lid van de Raad van Bestuur van de Kramp groep. Hij is tevens digi-commissaris bij meerdere bedrijven.